Procedury postępowania dla rodziców i dzieci i pracowników poradni
Procedura postępowania dla Rodziców, Dzieci i Młodzieży korzystających z opieki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Warszawie w celu minimalizowania ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
W związku z zagrożeniem koronawirusem SARS-CoV-2 dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 wprowadza działania na celu minimalizowanie ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się wirusa. W ramach działań prewencyjnych przekazujemy Państwu następujące zalecenia dotyczące uczestnictwa w zajęciach, zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego.
INFORMACJE OGÓLNE:
- Wizyty w poradni odbywają się według ustalonego harmonogramu wejścia na umówione godziny.
- Rodzic/opiekun prawny wraz z dzieckiem ma obowiązek stawić się na umówioną godzinę.
- Dziecko i osoba towarzysząca musi być bezwzględnie zdrowa. W związku z tym rodzic/opiekun wypełnia przed wizytą ankietę dotyczącą stanu zdrowia swojego i dziecka lub samego dziecka (kiedy tylko dziecko uczestniczy w zajęciach). Taką ankietę weryfikuje specjalista prowadzący diagnozę/zajęcia. W przypadku, gdy w ankiecie rodzic zaznaczy, ze dziecko posiada objawy infekcji nie będzie mogło być przyjęte na diagnozę/zajęcia. W takiej sytuacji zostanie zaproponowany inny termin wizyty.
- W przypadku gdy rodzic/opiekun prawny bądź dziecko ma objawy infekcji (katar/kaszel/gorączka/bóle mięśni/biegunka/bóle brzucha itp.), rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do odwołania wizyty.
- Osoby chore nie będą przyjmowane.
- W korytarzu poradni przebywają tylko osoby umówione na konkretną godzinę.
- Dziecku może towarzyszyć tylko jeden rodzic.
- Środki ochrony indywidualnej klienci poradni zapewniają sobie we własnym zakresie.
- Po wejściu do budynku należy podejść do stanowiska ze środkami dezynfekcyjnymi i dokładnie zdezynfekować dłonie, dzieci do 6 roku życia nie muszą dezynfekować rąk, zalecane jest jednak dokładne umycie rąk wodą mydłem.
- Po wejściu do poradni rodzic/opiekun wraz z dzieckiem powinien udać się pod wskazany przez osobę z sekretariatu gabinet i oczekiwać na przyjęcie przez psychologa/pedagoga. W przypadku gabinetów znacznie oddalonych od wyjścia specjalista wychodzi po rodzica i dziecko a następnie prowadzi do właściwego gabinetu.
- W sekretariacie poradni może przebywać tylko jedna osoba poza pracownikiem; pozostali oczekują na zewnątrz.
- Wszyscy są zobowiązani do zachowania zachowania higieny kaszlu i kichania ( w zgięcie ręki) – instrukcja na ścianie Poradni.
- W sytuacji spóźnienia pracownika, obsługa Poradni kieruje rodzica/opiekuna do strefy oczekiwania.
- Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy znajdujących się w łazienkach. W łazienkach oraz w każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek.
Procedura zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom merytorycznym i obsłudze
- Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m).
- Organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego.
- Zapewnienie pracownikom mającym kontakt z klientami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk. Czyste maseczki i przyłbice i jednorazowe rękawiczki przechowywane są w wyodrębnionych i opisanych szafkach.
- Każde pomieszczenie wyposażone jest w środki do dezynfekcji.
- Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne osób powyżej 60 r.ż. oraz przewlekle chorych.
- Wytyczne dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować środkami do dezynfekcji.
- Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po każdym spotkaniu diagnostycznym. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
- Po każdej wizycie wszystkie dotykane powierzchnie są dezynfekowane, a gabinet jest wietrzony przez co najmniej 15 min.
- Narzędzia używane przez dziecko w procesie diagnostyczno-terapeutycznym podlegają każdorazowo dezynfekcji.
- Regularnie będą czyszczone powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty.
- Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy znajdujących się w łazienkach. W łazienkach oraz w każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek.
- Należy wdrożyć procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.