Procedury postępowania dla rodziców i dzieci i pracowników poradni

Procedura postępowania dla Rodziców, Dzieci i Młodzieży korzystających z opieki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 w Warszawie w celu minimalizowania ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.

W związku z zagrożeniem koronawirusem SARS-CoV-2 dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 wprowadza działania na celu minimalizowanie ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się wirusa. W ramach działań prewencyjnych przekazujemy Państwu następujące zalecenia dotyczące uczestnictwa w zajęciach, zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego.

INFORMACJE OGÓLNE:

  1. Wizyty w poradni odbywają się według ustalonego harmonogramu wejścia na umówione godziny.
  2. Rodzic/opiekun prawny wraz z dzieckiem ma obowiązek stawić się na umówioną godzinę.
  3. Dziecko i osoba towarzysząca musi być bezwzględnie zdrowa, w związku z tym rodzic/opiekun wypełnia ankietę przed wizytą.
  4. W przypadku gdy rodzic/opiekun prawny bądź dziecko ma objawy infekcji (katar/kaszel/gorączka/bóle mięśni/biegunka/bóle brzucha itp.), rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do odwołania wizyty.
  5. Osoby chore nie będą przyjmowane.
  6. W korytarzu poradni przebywają tylko osoby umówione na konkretną godzinę.
  7. Dziecku może towarzyszyć tylko jeden rodzic.
  8. Oczekujący na przyjęcie w poczekalni korzystają z miejsc wyłącznie oznaczonych.
  9. W przypadku zajęć grupowych rodzice/opiekunowie będą mogli korzystać z poczekalni poradni tylko w miarę wolnych miejsc z zachowaniem 1,5 odstępu.
  10. Wchodząc do budynku dziecko/rodzic/opiekun prawny są zobowiązani do zakrywania ust i nosa (maseczka lub inna forma zakrycia). Z wyjątkiem:
  • osób, które mają trudności w oddychaniu, lub nie są zdolne do samodzielnego zakrywania ust i nosa,
  • dzieci, które nie ukończyły 4. roku życia,
  • osób, które nie są wstanie samodzielnie założyć środków ochrony
  • osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym, albo głębokim.
  1. Środki ochrony indywidualnej klienci poradni zapewniają sobie we własnym zakresie.
  2. Po wejściu do budynku należy podejść do stanowiska ze środkami dezynfekcyjnymi i dokładnie zdezynfekować dłonie lub założyć czyste rękawiczki. dzieci do 6 roku życia nie muszą dezynfekować rąk, zalecane jest jednak dokładne umycie rąk wodą mydłem.
  3. W sekretariacie poradni może przebywać tylko jedna osoba poza pracownikiem; pozostali oczekują na zewnątrz z zachowaniem min. 1,5 m odległości między sobą.
  4. Wszyscy są zobowiązani do zachowania niezbędnej odległości 1,5 oraz zachowania higieny kaszlu i kichania ( w zgięcie ręki) – instrukcja na ścianie Poradni.
  5. W sytuacji spóźnienia pracownika, obsługa Poradni kieruje rodzica/opiekuna do strefy oczekiwania.
  6. Osoby przyjmowane są zobowiązane do posiadania i korzystania w trakcie pobytu w poradni z własnych długopisów, o czym są informowani w trakcie umawiania na wizytę.
  7. Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy znajdujących się w łazienkach. W łazienkach oraz w każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek.

Procedura zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom merytorycznym i obsłudze

  1. Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m).
  2. Organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego.
  3. Zapewnienie pracownikom mającym kontakt z klientami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk. Czyste maseczki i przyłbice i jednorazowe rękawiczki przechowywane są w wyodrębnionych i opisanych szafkach.
  4. Każde pomieszczenie wyposażone jest w środki do dezynfekcji.
  5. W gabinetach, sekretariacie, gdzie to możliwe, stosowane są środków ochrony zbiorowej na stanowiskach pracy w postaci przegród izolacyjnych – ekranów ochronnych (np. przezroczyste przesłony), albo rozmieszczenia stanowisk pracy w sposób zapewniający izolację – 1,5 m odległości pomiędzy pracownikiem i pozostałymi osobami.
  6. Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości  pomiędzy osobami; preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy lub z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji.
  7. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
  • wprowadzenie różnych godzin przerw (nie przebywanie w pokojach socjalnych)
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (korytarz).
  1. Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60 r.ż. oraz przewlekle chorych.
  1. Wytyczne dla pracowników:
  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować środkami do dezynfekcji.
  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 1,5 metry).
  • Jeżeli nie jest możliwe zachowanie wymaganych odległości pomiędzy pracownikami przy wykonywanej czynności, stosownie do jej charakteru pracownicy stosują środki ochrony osobistej, takie jak: maseczki, przyłbice, rękawiczki jednorazowe.
  • Podczas wykonywania obowiązków wymagających bezpośredniego kontaktu z dzieckiem należy nosić osłonę nosa i ust, maseczkę, ewentualnie przyłbicę.
  • Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
  • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po każdym spotkaniu diagnostycznym. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
  • Po każdej wizycie wszystkie dotykane powierzchnie są dezynfekowane, a gabinet jest wietrzony przez co najmniej 15 min.
  • Narzędzia używane przez dziecko w procesie diagnostyczno-terapeutycznym podlegają każdorazowo dezynfekcji.
  • Każdy pracownik osobiście dezynfekuje swoje maseczki wielorazowego użytku i przyłbice.
  • Każdy pracownik posiada w swoim pokoju wyznaczone miejsce (np. taca) na położenie używanej maseczki i przyłbicy. Po każdym użyciu należy to miejsce zdezynfekować.
  • Regularnie będą czyszczone powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty.
  • Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych koszy znajdujących się w łazienkach. W łazienkach oraz w każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek.
  1. Należy wdrożyć procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.

Ostania aktualizacja: 7 września 2020 12:34